Σελίδες

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2019

ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ: ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Θ΄ ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
ΙΗ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΜΒ΄
Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2019

Σειρά έχει η πρώτη επίκαιρη ερώτηση με αριθμό 127/22-10-2019 του δευτέρου κύκλου της Βουλευτού Ιωαννίνων του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Μερόπης Τζούφη προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, με θέμα: «Προβλήματα με την υλοποίηση του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ»».
Κυρία συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΜΕΡΟΠΗ ΤΖΟΥΦΗ: Ευχαριστώ.
Ας μιλήσουμε, λοιπόν, γι’ αυτό το πρόγραμμα που είναι συγχρηματοδοτούμενο, το οποίο εφαρμόστηκε την πρώτη σχολική χρονιά το 2017-2018 πιλοτικά και πέρυσι επεκτάθηκε στο σύνολο των ΕΠΑΛ της χώρας, συναντώντας την αποδοχή και τη στήριξη όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Επίσης, προβλήθηκε ως καλή πρακτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το CEDEFOP.
Αυτό, λοιπόν, το πρόγραμμα είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί στοχεύει στη στήριξη των μαθητών και των μαθητριών κατά τη μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση, την ενίσχυση των βασικών δεξιοτήτων, την ενδυνάμωση του κοινωνικού ρόλου του σχολείου και την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής.
Και, εν συντομία, περιλαμβάνει εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, στελέχωση με ψυχολόγους –ακούμε τα γεγονότα που γίνονται στα σχολεία καθημερινά- ενεργοποίηση του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, δημιουργία χρηματοδοτούμενων σχεδίων δράσης, εξοπλισμό των ΕΠΑΛ με υποδομές τηλεδιάσκεψης και επιμόρφωση εκπαιδευτικών και ψυχολόγων.
Παρότι, λοιπόν, η συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο ως το 2023 έχει εξασφαλιστεί και έχει ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη συνέχιση του προγράμματος, το Υπουργείο Παιδείας έχει σημαντικά καθυστερήσει στις απαραίτητες κινήσεις για την εφαρμογή του στο τρέχον σχολικό έτος.

Και πιο συγκεκριμένα, οι υπουργικές αποφάσεις για τον Σύμβουλο Καθηγητή, την εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία και τον θεσμό του ψυχολόγου εκδόθηκαν με πολύ μεγάλη καθυστέρηση στις 23 και 24 Οκτωβρίου, ενώ πέρυσι -επειδή αναφερθήκατε σε καθυστερήσεις- εκδόθηκαν πολύ πιο έγκαιρα. Για τους ψυχολόγους και την ενισχυτική διδασκαλία είχαν εκδοθεί ήδη από τον Αύγουστο και στις αρχές Οκτωβρίου οι ψυχολόγοι, οι φιλόλογοι και οι μαθηματικοί βρίσκονταν στο σχολείο.
Επίσης, μέχρι σήμερα δεν έχει προσληφθεί κανείς, με ό,τι αυτό σημαίνει για την υλοποίηση του προγράμματος. Δηλαδή, δεν έχουν πάει οι ψυχολόγοι στα ΕΠΑΛ και δεν έχει ξεκινήσει η εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, ενώ τα χρήματα από το ΕΣΠΑ υπάρχουν και δεν απορροφώνται.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
 Θα ήθελα άλλο ένα λεπτό, κυρία Πρόεδρε, και δεν θα το χρησιμοποιήσω στη δευτερολογία μου.
Να σημειώσουμε, επίσης, ότι όλες οι υπουργικές αποφάσεις είχαν εκδοθεί πέρυσι, που έγινε ένα πολύ μεγάλο νομοθετικό έργο και το μόνο που χρειαζόταν ήταν να επανεκδοθούν για τη φετινή χρονιά. Επομένως, υπήρχε μια έτοιμη δουλειά.
Επίσης, δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμη οι επιτροπές που στηρίζουν το έργο, που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση και τον συντονισμό του έργου και χωρίς τη λειτουργία τους είναι αδύνατος ο συντονισμός διαφορετικών υπηρεσιών, φορέων και προσώπων. Και έτσι, ενώ ξεκινάει το πρόγραμμα, η ουσιαστική του υλοποίηση δεν προχωρά, διότι πρέπει να υπάρξει συνεργασία της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου, του ΙΕΠ, του Κέντρου «ΝΟΗΣΙΣ», της επιτελικής δομής του ΕΣΠΑ, των ΠΕΚΕΣ, του ΣΕΨ, των συντονιστών εκπαιδευτικών πιλοτικών, των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των σχολικών μονάδων.
Επίσης, δεν έχει εκδοθεί καμμία σχετική εγκύκλιος που να καλεί τους συλλόγους διδασκόντων να προετοιμαστούν και να ενεργοποιηθούν για την υλοποίηση του έργου, κυρίως για την ενεργοποίηση του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, ενώ πέρυσι στο ίδιο χρονικό διάστημα είχαν βγει οι σχετικές εγκύκλιοι, οι πρώτες στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Επίσης, δεν έχει σταλεί ακόμη ο εξοπλισμός τηλεδιάσκεψης στα σχολεία, ενώ ο διεθνής διαγωνισμός που κράτησε πάνω από έναν χρόνο έχει ολοκληρωθεί και έχει κατοχυρωθεί στον ανάδοχο από τον Ιούνιο από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία.
Αντίθετα, η διαδικασία για την υποβολή των σχεδίων δράσης που γίνεται από το Κέντρο «ΝΟΗΣΙΣ» έχει ξεκινήσει και δεν έχει ανακοινωθεί και η έναρξη της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των ψυχολόγων που έχει προετοιμαστεί από το ΙΕΠ κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα παραπάνω, θέλω να σας ρωτήσω ποιος είναι ο σχεδιασμός σας και τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε άμεσα για την ουσιαστική συνέχιση αυτού του καινοτόμου προγράμματος και την εφαρμογή του στο τρέχον σχολικό έτος.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Κι εγώ, κυρία συνάδελφε.
Απλά, θέλω να σας υπενθυμίσω ότι δεν επιτρέπεται από τον Κανονισμό να πάρετε χρόνο από τη δευτερολογία σας. Όμως, θα πάρετε τον χρόνο σας κανονικά. Θα σας δώσω τον χρόνο να απαντήσετε.
ΜΕΡΟΠΗ ΤΖΟΥΦΗ: Δεν θα μιλήσω παραπάνω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Θα μιλήσετε. Θα σας δώσω τον χρόνο. Απλά, θέλω να γνωρίζετε ότι δεν το επιτρέπει ο Κανονισμός αυτό.
Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρία Τζούφη, ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε να μιλήσουμε για το πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ».
Το είχα δηλώσει και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ότι η παιδεία δεν θα αποτελεί χώρο άσκησης μικροπολιτικής. Αναγνωρίσαμε, διατηρούμε και προσπαθούμε να βελτιώσουμε και εμείς με το δικό μας κομμάτι ή με τα δικά μας στοιχεία πολιτικής οτιδήποτε συνεισέφερε στον χώρο της παιδείας η οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία ή ο οποιοσδήποτε μπορεί να έχει περάσει από το Υπουργείο με μια παρακαταθήκη σημαντική. Ένα, λοιπόν, από αυτά τα κομμάτια είναι και το «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ».
Τα στοιχεία, τα οποία δώσατε, οι ημερομηνίες, πράγματι, της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία είναι στις 23/10 για τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηματικά στο πλαίσιο της «Μιας νέας Αρχής» -μιλάω κάθε φορά για τη δημοσίευση των ΦΕΚ-, στις 22/10 για την πρόσληψη ψυχολόγων.
Σε εκκρεμότητα βρίσκεται η υπουργική απόφαση, την οποία πιστεύω ότι θα την έχουμε εντός των ημερών, κυρία Τζούφη, για την κατανομή των ψυχολόγων στα ΕΠΑΛ. Είναι η τελευταία ενημέρωση που είχαμε και από την αρμόδια διεύθυνση.
Για τον Σύμβουλο Καθηγητή νομίζω ότι πράγματι έγινε μια καλά συντονισμένη δράση. Φέτος θα είναι στις 25 Οκτωβρίου. Πέρυσι ήταν στις 28 Νοεμβρίου. Ούτως ή άλλως, βελτιώνεται το σύστημα και νομίζω ότι αυτό μπορέσαμε να το φέρουμε νωρίτερα. Όσον αφορά τον εξοπλισμό, τις 18 Σεπτεμβρίου απεστάλη έγγραφο της Διεύθυνσης προς τις Περιφερειακές Διευθύνσεις για τη συγκρότηση επιτροπών παραλαβής του εξοπλισμού, καθώς στο πλαίσιο του προγράμματος, όπως είπατε και εσείς, προβλέπεται ο εξοπλισμός των ΕΠΑΛ με τις υποδομές τηλεδιάσκεψης.
Επίσης, όπως αναφέρατε –και ευχαριστώ γι’ αυτό-, ο δικαιούχος της πράξης φορέας «ΝΟΗΣΙΣ» έχει αποστείλει ήδη την ειδική εγκύκλιο και το ενημερωτικό υλικό προς τις σχολικές μονάδες, προκειμένου αυτές να υποβάλουν τις προτάσεις τους.
Με ρωτήσατε για την επόμενη μέρα. Εγώ σας λέω ότι συγκρατώ όλες τις παρατηρήσεις και η στόχευση είναι να επισπεύσουμε την επόμενη χρονιά ως προς τους χρόνους έκδοσης των υπουργικών αποφάσεων. Ήταν πράγματι ένα πολύ πυκνό τρίμηνο στο Υπουργείο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Συγκρατώ τις παρατηρήσεις και θα το κάνουμε, θα είμαστε στους χρόνους μας την επόμενη χρονιά ως προς την επίσπευση της έκδοσης των υπουργικών αποφάσεων. Επειδή ρωτάτε σχετικά με τη στόχευσή μας για το πρόγραμμα, τον Νοέμβριο διοργανώνεται, ούτως ή άλλως, από το ΙΕΠ το συνέδριο για την καταγραφή των καλών πρακτικών, αλλά και την οριστική διαμόρφωση του επιμορφωτικού και υποστηρικτικού υλικού της επιμόρφωσης. Η εκπόνηση του επιμορφωτικού και υποστηρικτικού υλικού από το ΙΕΠ, σύμφωνα τουλάχιστον με την πληροφορία που έχουμε από το ΙΕΠ, νομίζω ότι εκτιμάται για τον Ιανουάριο του 2020. Για τις αρχές του 2020 προετοιμάζεται επίσης η έναρξη της επιμόρφωσης των επιμορφωτών από το ΙΕΠ και έπεται η εκκίνηση του επιμορφωτικού προγράμματος για τους εκπαιδευτικούς.
Προβήκαμε στις αναγκαίες ενέργειες, θα συνεχίσουμε με τη στήριξη του προγράμματος και με την αποτίμηση της εφαρμογής του προγράμματος σε κάθε σχολική μονάδα, σε κάθε ΕΠΑΛ στο οποίο εφαρμόζεται. Και όπως είπαμε και πριν, κρατάμε ό,τι έχει γίνει από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία και θα το στηρίξουμε, κάνοντας προφανώς και τις δικές μας, αν θέλετε, ενισχυτικές κινήσεις ως προς ένα πρόγραμμα το οποίο αξιολογείται, αλλά ήδη έχει συναντήσει, θα έλεγα, θετική πρώτη αξιολόγηση από τα σχολεία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστώ,
Κυρία Τζούφη, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΜΕΡΟΠΗ ΤΖΟΥΦΗ: Κυρία Υπουργέ, χαίρομαι για την τοποθέτησή σας ότι τα θετικά μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία θα τα υιοθετήσετε και θα τα συνεχίσετε. Νομίζω ότι αυτό είναι προς το καλό όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Να πω στο σημείο αυτό ότι το κομμάτι των ΕΠΑΛ είναι πάρα πολύ κρίσιμο. Απευθύνεται σε εκείνα τα παιδιά που χρειάζονται πολύ μεγαλύτερη στήριξη, όπως και οι εκπαιδευτικοί μας που το υπηρετούν. Να πω ότι το πρόγραμμα αυτό είναι καινοτομία που προέκυψε από τη βάση, ήρθε ως πρόταση της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας και γι’ αυτό φαίνεται ότι αυτή η βιωμένη εμπειρία μπορεί να δώσει πολύ καλά αποτελέσματα.
Επίσης, να σας υπενθυμίσω ότι πέρυσι συμπληρώθηκαν από τους διευθυντές των ΕΠΑΛ ερωτηματολόγια τα οποία καταλήγουν ότι ήταν σημαντική η αποτίμηση της εφαρμογής του προγράμματος. Η συντριπτική πλειοψηφία της εκπαιδευτικής κοινότητας, παρά τις αρχικές επιφυλάξεις -για το κομμάτι της ενισχυτικής διδασκαλίας υπήρχε μεγάλη συζήτηση αν μπορεί να υλοποιηθεί-, το υποστήριξαν και στο τέλος της καθολικής εφαρμογής του, που ήταν η προηγούμενη χρονιά, μέτρησαν θετικά έως και πολύ θετικά τα αποτελέσματα σε όλα τα επίπεδα της σχολικής ζωής για τη μαθησιακή και αναπτυξιακή πρόοδο των μαθητών, την ενεργό εμπλοκή τους, τη μείωση του άγχους -ξέρουμε καλά ότι πάρα πολλά από τα γεγονότα που εμφανίζονται ξεκινούν κυρίως από τέτοιες αιτίες-, τη βελτίωση του σχολικού κλίματος και την καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος στη σχολική κοινότητα, αλλά και τη διασύνδεση με την τοπική κοινωνία.
Πρέπει να σας πω, με αφορμή αυτό το πρόγραμμα, ότι το πρόγραμμα εξωτερικεύτηκε και φαίνεται να έχει καταξιωθεί σε σημαντικό βαθμό και στη συνείδηση των γονιών και των παιδιών, γι’ αυτό και έχουμε και αύξηση των μαθητών που πηγαίνουν σε αυτήν την κατεύθυνση. Άρα πρέπει να το κρατήσουμε ψηλά, να το υλοποιήσουμε, διότι είναι πάρα πολύ σημαντικό για την προσπάθεια η οποία έχει γίνει και βεβαίως γιατί υπάρχουν και εξασφαλισμένοι οικονομικοί πόροι και να πάμε παραπέρα.
 Θα μου επιτρέψετε όμως να επιμείνω: Πότε θα φτάσουν στα σχολεία οι φιλόλογοι και οι μαθηματικοί για την εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία και πότε θα τοποθετηθούν οι ψυχολόγοι; Επίσης, τι μέτρα θα πάρετε για να υπερκεραστεί αυτή η καθυστερημένη τοποθέτησή τους; Επίσης, αν κατάλαβα καλά, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των ψυχολόγων θα πάει για την επόμενη χρονιά; Κρίσιμη γι’ αυτό είναι η συνέχιση της συνεργασίας με τον ΣΕΨ για την υποστήριξη των ψυχολόγων στο έργο τους.
Θα τη συνεχίσετε αυτήν την συνεργασία; Και εν πάση περιπτώσει, αυτές τις επιτροπές που υπάρχουν και που παίζουν τον ρόλο του συντονισμού πότε θα τις ενεργοποιήσετε;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Κι εγώ.
Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρία Τζούφη, για την επιτροπή θα έχετε σχετικές ανακοινώσεις μέχρι το τέλος της εβδομάδος. Δρομολογείται ήδη.
Από τη στιγμή που έχουμε την ΚΥΑ για την εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, αλλά και την ΚΥΑ για την πρόσληψη ψυχολόγων, περιμένω την υπουργική, σας είπα, για την κατανομή. Ξέρετε ότι αυτό, ούτως ή άλλως, θέλει λίγο χρόνο. Μας είπαν ότι λογικά θα το έχουμε μέχρι το τέλος της εβδομάδος. Θεωρώ ότι στο άμεσο χρονικό διάστημα θα έχουμε τους φιλολόγους, τους μαθηματικούς και τους ψυχολόγους στα σχολεία.
Δεσμεύομαι να επανέλθω, αν θέλετε, και με συγκεκριμένη απάντηση για το χρονοδιάγραμμα, για να μην σας δώσω τώρα μια απάντηση και να σας πω σε δύο εβδομάδες και να είμαι ασυνεπής. Θα πάρω ακριβώς την απάντηση από την υπηρεσία και θα επανέλθω σε αυτό και με γραπτή, αν θέλετε, ανακοίνωση.
Για το τι προτιθέμεθα να κάνουμε για την κάλυψη αυτού, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό, σε συνεργασία, όπως είπα και πριν, με τους συλλόγους των σχολείων, θα μπορέσει εκεί να ενταθεί, αν θέλετε, η παρουσία και θα μπορέσουμε να καλύψουμε αυτό το μίλι, τέλος πάντων.
Μην έχετε πάντως καμία αμφιβολία ως προς το γεγονός ότι οποιαδήποτε αυτήν τη στιγμή αποτίμηση έχει γίνει, οποιαδήποτε αξιολόγηση, όπως αναφέρατε πριν –αναφερθήκατε στην αξιολόγηση που έχει γίνει από τον «ΝΟΗΣΙΣ», αν δεν κάνω λάθος- είναι η έκθεση η οποία εκδόθηκε και τη διάβασα με πολύ ενδιαφέρον για κάθε σχολείο ξεχωριστά, με ελάχιστες παρατηρήσεις, αλλά κυρίως με μια γενικά θετική αποτίμηση.
Επαναλαμβάνω, γιατί αυτό είναι και στην ουσία αυτής της συζήτησης, ότι κρατάμε οτιδήποτε αυτή τη στιγμή από το πεδίο, από τη σχολική τάξη μέσα από τα ΕΠΑΛ-και για εμάς, ξέρετε, το έχουμε επαναλάβει πάρα πολλές φορές, η επαγγελματική εκπαίδευση είναι στην προμετωπίδα της προσπάθειας- έτσι ώστε να δοθεί στιβαρή επαγγελματική προοπτική στα παιδιά.
Έχουμε πει ότι θα ενισχύσουμε, ούτως ή άλλως, το πλαίσιο σπουδών και μεταξύ της δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας στην επαγγελματική εκπαίδευση. Συγχρόνως, είναι και μέσα στα σχέδιά μας, στον προγραμματισμό μας, η έναρξη πρότυπων επαγγελματικών λυκείων.
Άρα, σε αυτό νομίζω ότι είμαστε όλοι σύμφωνοι, ότι η ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης βρίσκεται αυτήν τη στιγμή, αν θέλετε, στην πρώτη γραμμή, αν θέλουμε να δώσουμε βιώσιμες λύσεις επαγγελματικής αποκατάστασης στα παιδιά της Ελλάδος.
Ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου