Τρίτη 22 Μαΐου 2012

ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ



του Θέμη Κοτσιφάκη, ΓΓ του ΔΣ της ΟΛΜΕ

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ» στις 19-5-12

Ζούμε μια δραματική κατάσταση στη χώρα μας που όμοια της δεν έχει υπάρξει τις τελευταίες δεκαετίες. Η πολιτική των μνημονίων έχει πλήξει βαθειά και τη δημόσια εκπαίδευση.
Η ελληνική εκπαίδευση έχει τεθεί ουσιαστικά και τυπικά υπό την κηδεμονία της τρόικας, μιας και θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να υλοποιεί τις προτάσεις μιας ειδικής ομάδας, η δημιουργία της οποίας προβλέπεται από τα μνημόνια. Μόνο ως κακόγουστο αστείο ακούγεται πλέον η διακήρυξη της ΕΕ πως «η εκπαίδευση αποτελεί θέμα των εθνικών κρατών» και σύμφωνα με τις αρχές της η «συμβολή της είναι μόνο επικουρική».
Με τις συνεχείς μειώσεις των δαπανών μέσω των μνημονίων και του μεσοπρόθεσμου ξεθεμελιώνεται η δημόσια εκπαίδευση. Η χώρα μας ήταν ήδη τελευταία στις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία, σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Και αντί να γίνει προσπάθεια να αυξηθούν αυτές στοιχειωδώς ώστε να πλησιάσουν το μέσο όρο στην Ε.Ε. (5 %) η κατρακύλα δεν έχει τέλος. Είναι σίγουρο πως όταν οι δαπάνες για τη δημόσια παιδεία φτάσουν, όπως υπολογίζεται στο μεσοπρόθεσμο, μόλις στο 2,23 % (!!) επί του ΑΕΠ το 2015, οι επιπτώσεις στο δημόσιο σχολείο θα είναι δραματικές.
Μερικές επιπτώσεις από την πολιτική των μνημονίων και τη μείωση δαπανών:

Μειώθηκαν δραματικά οι επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών (60%), με αποτέλεσμα την οικονομική ασφυξία του δημόσιου σχολείου και την αδυναμία του να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις καθημερινές ανάγκες του.
Καταργήθηκαν 1056 σχολεία αλλά και υποστηρικτικές εκπαιδευτικές λειτουργίες και θεσμοί (όπως πρόσθετη και ενισχυτική διδασκαλία, αθλητικά σχολεία, συμβουλευτικοί  σταθμοί νέων, δομές ΣΕΠ, βιβλιοθήκες σχολείων, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κ.λπ.)
Τραγικό γεγονός επίσης που σημάδεψε το δημόσιο σχολείο είναι η καθυστερημένη παράδοση των βιβλίων που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ!
Όσον αφορά τον Εκπαιδευτικό, η πολιτική αυτή του επεφύλαξε μια δραματική μείωση των αποδοχών του, που έφτασε το 40% στους νεότερους εκπαιδευτικούς, σε σημείο τέτοιο που να είναι αδύνατο να επιβιώσουν, όταν μάλιστα υποχρεώνονται να διαμένουν για χρόνια μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.
Για όλα τα δεινά της εκπαίδευσης κυβέρνηση και τρόικα δείχνουν ως υπεύθυνο τους εκπαιδευτικούς. Είναι χαρακτηριστικό πως στην έκθεση του ΟΟΣΑ προβάλλεται ως πρώτο μέτρο η αύξηση του εργασιακού φόρτου των εκπαιδευτικών μέσω και της αύξησης του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Να σημειώσουμε εδώ πως οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν ακριβώς τόσες ώρες όσος είναι και ο Ευρωπαϊκός μ.ο. (18,4 ώρες/βδομάδα, στοιχεία δικτύου Ευρυδίκη).
Μειώθηκε κατά 20% ο αριθμός των εκπαιδευτικών λόγω των συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων και των ελάχιστων προσλήψεων. Δημιουργούνται τεχνητές υπεραριθμίες με τις καταργήσεις σχολείων και εκπαιδευτικών δομών.
Η  σύνδεση μισθού και βαθμού με την «αξιολόγηση» και την «απόδοση» θα φέρει τον ανταγωνισμό και τους νόμους της ζούγκλας μέσα στο σχολείο. Γιατί με το νέο βαθμολόγιο δε φτάνει να είσαι απλά «καλός», αλλά να ξεπερνάς από τον άλλο !
Η χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών θα έχει επίπτωση στο παραγόμενο εκπαιδευτικό έργο, αφού οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητών.
Αυτή η πολιτική καταστρέφει το δημόσιο σχολείο. Είναι επιτακτική ανάγκη να σταματήσει. Η παιδεία είναι το μέλλον του τόπου. Με διαλυμένη τη δημόσια παιδεία αυτός ο τόπος απλά δεν θα έχει μέλλον.
                        

1 σχόλιο:

  1. Κύριε Κοτσιφάκη διάβασα με πολύ ενδιαφέρον τα όσα γράφετε και βεβαια ως εκπαιδευτικός συμφωνώ απόλυτα με τα όσα υποστηρίζετε. Άλλωστε πρέπει να είναι κανείς πολύ ανόητος, αν δεν τα έχει συνειδητοποιήσει. Όμως περιμένω εδώ και πολύ καιρό (ιδιαίτερα από τότε που αναγκάζομαι να ζω με 700 ευρω) να γίνει ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ και δεν βλέπω τίποτα. Επειδή, δυστυχώς, τα μέσα και ειδικά η τηλεόραση είναι αυτή που σήμερα αναδεινύει τα μείζονα θέματα, δεν έχω δει ποτέ την ΟΛΜΕ να βγαίνει και να μιλά για όσα μας απασχολούν όχι σε ευκαιριακές δηλώσεις αλλά σε δημόσιες συζητήσεις. Μήπως, γιατί ο κλάδος μας με την πολιτική του διαίρει και βασίλευε που εφαρμόστηκε στα μισθολογικά τουλάχιστον, δεν διεκδικεί τα ίδια πράγματα και εσείς οι μεγαλύτερης ηλικίας δεν βλέπετε εμάς που έχουμε υποστεί τις μεγαλύτερες μειώσεις, εμάς που φτύσμαε αίμα για να περάσουμε με τον ΑΣΕΠ και τώρα θέλουν να μας αξιολογήσουν πάλι; Πού είναι η δυναμική διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας; Που είναι ο ξεσηκωμός για τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση;Αν ο αγώνας που δίνετε είναι αυτά τα άρθρα, λυπάμαι, αλλά δεν εκπροσωπείτε τον Έλληνα μάχιμο εκπαιδευτικό και καλύτερα να διεκδικήσετε κι εσείς μια θέση στις επόμενες κυβερνήσεις, όπως έχουν κάνει και άλλοι αγωνιστές-συνδικαλιστές στο πρόσφατο παρελθόν.(Πρωτόπαππς, κ.τ.λ) όταν λέω εσείς, δεν εννοώ εσάς προσωπικά αλλά το όργανο που εκπροσωπείτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή