Κυριακή 11 Αυγούστου 2013

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΛΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΝΣΧ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ


     Βαθιά αντιεκπαιδευτικά χαρακτηριστικά έχουν οι αλλαγές που προωθούνται από το Υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο για το Λύκειο και την ΤΕΕ. Αλλαγές που δημοσιοποιούνται προς «διαβούλευση» για μια ακόμη φορά στην καρδιά του καλοκαιριού, ελάχιστες εβδομάδες πριν την έναρξη των μαθημάτων και με απούσα και αντίθετη την εκπαιδευτική κοινότητα.
          Σύμφωνα με τις προτεινόμενες αλλαγές:
  1. Αυξάνεται δραματικά ο εξετασιοκεντρικός χαρακτήρας του λυκείου με πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου, αλλά και στην πρώτη τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου, καθώς προβλέπονται η επιλογή των θεμάτων των ενδοσχολικών εξετάσεων κατά 50% από κεντρική «τράπεζα» θεμάτων και ο συνυπολογισμός των βαθμών όλων των τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτά θα συμβάλουν στην «επιβίωση» μόνο των γνώσεων που είναι απαραίτητες για τις εξετάσεις, στο φούντωμα της παραπαιδείας αλλά και στην περιθωριοποίηση κάθε άλλης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θα οδηγήσουν σε αύξηση της μαθητικής διαρροής, τόσο από το Γενικό όσο και από το Επαγγελματικό Λύκειο, εξωθώντας τους μαθητές και τις μαθήτριες στη μη τυπική μεταγυμνασιακή, στενή και εφήμερη κατάρτιση.
  2. Διαλύεται, ιδιωτικοποιείται και πολυδιασπάται ακόμα περισσότερο η τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση. Οι τομείς Υγείας - Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών (τους οποίους παρακολουθούσε το 23% του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ) εξοβελίζονται οριστικά από τα ΕΠΑΛ. Δημιουργούνται σχολές κατάρτισης για αποφοίτους γυμνασίου από διάφορους φορείς, δημόσιους και ιδιωτικούς, με αποτέλεσμα να γυρίζει το εκπαιδευτικό «ημερολόγιο» πίσω τουλάχιστον τρεις δεκαετίες. Καθιερώνεται η μαθητεία, δηλ. η απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία ανηλίκων μαθητών στους εργοδότες, ως υποκατάστατο σημαντικού μέρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας.  Το 4ο έτος ειδίκευσης των ΕΠΑΛ υπονομεύεται πριν ακόμα καθιερωθεί, μετατρέπεται και αυτό σε μαθητεία, και παραδίδεται στον ΟΑΕΔ. Οι πρόσκαιρες ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων είναι ο οδηγός αυτών των αλλαγών. Ως σημαντικό δώρο του Υπουργείου Παιδείας στα ιδιωτικά ΙΕΚ προσφέρεται ο τομέας Υγείας και Πρόνοιας αλλά και οι μεταγυμνασιακές ΣΕΚ, για την αύξηση της «πελατείας» τους.
  3. Ας τονίσουμε, τέλος, ότι λίγες μέρες πριν την έναρξη του νέου σχολικού έτους δεν είναι δυνατόν να συζητάμε στα σοβαρά για αλλαγές (ακόμα και αν είχαν θετικά χαρακτηριστικά) που θα υλοποιηθούν τον ερχόμενο Σεπτέμβρη. Για ποια μεταρρύθμιση, για ποια αλλαγή μιλάει ο Υπουργός Παιδείας, όταν έχουμε:
-        δραματική μείωση κάθε χρόνο των δαπανών για την παιδεία (33% μείωση από το 2009),
-        18.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (από τον Ιούνη έως το Σεπτέμβρη του 2013),
-      εξαθλιωμένους οικονομικά και εργασιακά εκπαιδευτικούς, οι οποίοι βιώνουν τη μόνιμη πλέον απειλή της απόλυσης και του νέου αυταρχικού πειθαρχικού δικαίου;
  1. Δεν θα τους αφήσουμε άλλο να διαλύουν, χρόνο το χρόνο, το δημόσιο σχολείο. Προετοιμάζουμε τους αγώνες μας. Μαζί με τους γονείς και όλους τους εργαζόμενους. Μαζί με ολόκληρη την κοινωνία. Πρέπει να ανατραπεί αυτή η πολιτική. Τώρα. Γιατί αύριο θα είναι αργά.
Θέμης Κοτσιφάκης, πρόεδρος της ΟΛΜΕ

Αθήνα, 10/8/13

Πέμπτη 8 Αυγούστου 2013

ΑΡΘΡΟ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ (8/8/13)

Ψεύδονται οι υπουργοί;; Ποτέ…
του Θέμη Κοτσιφάκη
προέδρου του ΔΣ της ΟΛΜΕ,
μέλους της Ε.Ε. της EDUCATION INTERNATIONAL EUROPE

Με συνεχείς διαβεβαιώσεις και διαψεύσεις οι Υπουργοί Παιδείας και Διοικητικής Μεταρρύθμισης προσπαθούν να μας πείσουν ότι η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών και γενικότερα των εργαζομένων στο δημόσιο έχει μόνο τα χαρακτηριστικά της κινητικότητας (δηλαδή της μετάβασης σε άλλη θέση άλλου υπουργείου) και δεν οδηγεί σε απολύσεις.
Διαψεύδονται όμως οικτρά από αυτά που έχουν συνυπογράψει η κυβέρνηση με την τρόικα. Συγκεκριμένα, στην πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ιούλιος 2013) η οποία αξιολογεί το μνημόνιο και τα μέτρα που λαμβάνονται αναφέρεται ρητά ότι «η αναδιοργάνωση των φορέων συνεχίζεται, συμπεριλαμβανομένων των κλεισιμάτων, και οι εργαζόμενοι είτε θα μεταφερθούν στο καθεστώς της κινητικότητας για εσωτερική ανακατανομή ή για να αναδιάρθρωση, ή θα απολυθούν» (σελ. 153 παρ. 2.7.1). Και παρακάτω, στην ίδια σελίδα ξανά: «Για την περαιτέρω προώθηση της ατζέντας για τη μεταρρύθμιση κατά τη διάρκεια του 2013, οι αρχές θα:
1. Ολοκληρώσουν  τη μετατόπιση τουλάχιστον 12.500  εργαζόμενων  στο καθεστώς  της κινητικότητας το Σεπτέμβρη  του 2013 και τουλάχιστον άλλους  12.500 απλούς  εργαζόμενους στο σύστημα κινητικότητας (Δεκέμβριος 2013). Η  συνάφεια των στόχων κινητικότητας με τους στόχους της εξόδου συνεπάγεται ότι ένα σημαντικό μέρος  αυτών στο σύστημα τελικά θα οδηγηθεί στην έξοδο. Οι εργαζόμενοι που τοποθετούνται στο  σύστημα της κινητικότητας θα πρέπει οι μισθοί τους να έχουν περικοπεί στο 75 τοις εκατό.
3. Συμφωνία για   ελάχιστους  μηνιαίους  στόχους σχετικά με τον αριθμό των ατόμων που θα είναι συνεχώς στο πρόγραμμα κινητικότητας μέχρι να οδηγηθούν στην έξοδο  από το δημόσιο τομέα (Ιούλιος 2013)». 
Η κινητικότητα και η διαθεσιμότητα είναι, λοιπόν, σαφέστατο πως οδηγούν ένα μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών στην απόλυση. Γι’ αυτό και δεν πιστεύουμε τις όποιες διαβεβαιώσεις των Υπουργών. Ας θυμηθούμε μόνο τις διαβεβαιώσεις του Υπουργού Παιδείας όλο το προηγούμενο διάστημα πως δεν θα απολυθεί κανείς μόνιμος εκπαιδευτικός. Ας θυμηθούμε τις διαβεβαιώσεις του πως «διασφαλίστηκαν 151.000 εκπαιδευτικοί και δεν υπάρχει δυνατότητα να τεθεί ούτε ένας ακόμα εκπαιδευτικός σε διαθεσιμότητα» και πως «από τους 2.000 εκπαιδευτικούς που τίθενται σε διαθεσιμότητα έχουμε μεριμνήσει, σε συμφωνία με το Υπουργείο Υγείας, ώστε το 55% - 60%, το οποίο αφορά επαγγέλματα Υγείας, να απορροφηθεί στον κλάδο της Υγείας και οι υπόλοιποι σε διοικητικές υπηρεσίες»   (πρωινή εκπομπή στο τηλεοπτικό κανάλι Μega  και δελτίο τύπου Υπουργείου, 23/7/13), ενώ την επόμενη Παρασκευή κατατέθηκε στη Βουλή η διάταξη που έριχνε στη διαθεσιμότητα άλλους 250 εκπαιδευτικούς με μεταπτυχιακά και διδακτορικά, που είχαν εξαιρεθεί αρχικά από το νόμο 4172/13, που ψηφίστηκε πριν λίγες μέρες!!
Δεν έχουμε καμιά εμπιστοσύνη στις διαβεβαιώσεις των Υπουργών. Λένε συνειδητά ψέματα για να αποκοιμίσουν τους εκπαιδευτικούς αλλά και όλους τους εργαζόμενους. Δυστυχώς, αν δεν ανατραπεί τώρα αυτή η πολιτική, τα χειρότερα είναι μπροστά μας.
Στην κατάσταση αυτή, η απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τη «βαθμολόγηση» αυτών που τίθενται σε διαθεσιμότητα θέτει ένα πολύ σοβαρό ηθικό, πολιτικό και νομικό θέμα. Οι εκπαιδευτικοί διοριζόμασταν πάντα με αξιοκρατικά και αντικειμενικά συστήματα πρόσληψης. Στην εκπαίδευση δεν είχαμε ρουσφετολογικούς διαύλους διορισμού. Ίσως και αυτό είναι που ενοχλεί.
Παλαιότερα, μέχρι το 1998, υπήρχε ένα και μοναδικό σύστημα διορισμού, η επετηρίδα. Από το 1998 -και στις τεχνικές ειδικότητες από το 2001- καθιερώθηκε ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ μαζί με τη συνέχιση της επετηρίδας με τη νέα της μορφή, που συνυπολόγιζε  και την προϋπηρεσία. Είναι χαρακτηριστικό πως στο μεικτό αυτό σύστημα διορισμών υπήρχε διαπερατότητα ανάμεσα στο διαγωνισμό και τους πίνακες της επετηρίδας-προϋπηρεσίας. Εκπαιδευτικοί -  υποψήφιοι για διορισμό βρίσκονταν και στους δύο πίνακες (επιτυχόντες ΑΣΕΠ – επετηρίδα με προϋπηρεσία). Και είναι γεγονός πως επιτυχόντες του ΑΣΕΠ διορίστηκαν τελικά με την επετηρίδα, όπως συνέβη και το αντίστροφο, ανάλογα με το πότε χρονικά ερχόταν ο διορισμός.
Προφανώς, και για είμαστε σαφείς, δεν διαπραγματευόμαστε με ποια «αξιολόγηση» ή ποια θα είναι τα «καλά» κριτήρια, για να απολυθούν συνάδελφοί μας. Για μας, καμιά απόλυση εκπαιδευτικού δεν είναι αποδεκτή. Δεν  περισσεύει κανείς και καμιά. Ούτε όσοι και όσες διορίστηκαν με επετηρίδα, ούτε όσοι και όσες διορίστηκαν με ΑΣΕΠ. Όπως και αν έγινε ο διορισμός μας, έγινε με ένα απολύτως νόμιμο σύστημα που είχε θεσμοθετήσει κατά περίπτωση η ελληνική πολιτεία. Δεν είμαστε «πολιτικά παιδιά» κανενός.
Είναι όμως σαφές τι επιδιώκει η κυβέρνηση. Με το «διαίρει και βασίλευε» ανάμεσα στους εργαζόμενους, με την πολιτική δυσφήμησης των εκπαιδευτικών που δεν διορίστηκαν με ΑΣΕΠ αλλά με επετηρίδα (είναι χαρακτηριστικό οι 30 μονάδες για το ΑΣΕΠ και μόνο οι 5 για την επετηρίδα) επιχειρεί να δικαιολογήσει στην κοινωνία το πρόγραμμα διαθεσιμοτήτων και απολύσεων εκπαιδευτικών.
Εμείς απαντάμε ενωμένοι. Είναι πια τόσο φανερή η στόχευσή τους, που δεν «τσιμπάμε». Προασπίζουμε την ενότητα του κλάδου μας. Ξέρουμε καλά πως η πολιτική τους δεν κάνει διακρίσεις. Η  εμπειρία από τις καταργήσεις ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ αυτό δείχνει. Απολύονται εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν είτε με επετηρίδα είτε με ΑΣΕΠ, με ή χωρίς μεταπτυχιακά, με ή χωρίς διδακτορικά αδιακρίτως.
Ο Σεπτέμβρης είναι κοντά. Οφείλουμε να προετοιμαστούμε για τις μεγάλες μάχες που έρχονται, με ενότητα και αποφασιστικότητα, χτίζοντας τις κατάλληλες κοινωνικές συμμαχίες. Με όλους τους εργαζόμενους. Με όλη την κοινωνία.


Αθήνα, 6/8/13

Παρασκευή 2 Αυγούστου 2013

ΔΗΛΩΣΗ του Προέδρου του ΔΣ της ΟΛΜΕ σχετικά με τα νέα Ωρολόγια Προγράμματα Σπουδών



            Σε νέα αυθαιρεσία προχωρεί το Υπουργείο Παιδείας στέλνοντας στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τα νέα ωρολόγια προγράμματα σπουδών για το Γυμνάσιο, το Γενικό και το Επαγγελματικό Λύκειο, πριν καν κατατεθούν, συζητηθούν και ψηφιστούν από τη Βουλή τα σχετικά νομοσχέδια για τη δομή και το περιεχόμενο των σχολείων.
            Για ποια «διαβούλευση» μιλάει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, όταν ήδη ζητά από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να υπολογιστούν τα κενά εκπαιδευτικών με βάση τα νέα προγράμματα;
            Αυτή η τακτική επαναλαμβάνεται για τρίτη φορά εφέτος (υπολογισμός κενών με αυξημένο ωράριο εκπαιδευτικών πριν την ψήφιση της σχετικής διάταξης στη Βουλή, και ανακοίνωση πινάκων ονομάτων εκπαιδευτικών για διαθεσιμότητα πριν την ψήφιση του σχετικού νόμου).
            Τελικά, το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποιεί το ωρολόγιο πρόγραμμα (σε συνδυασμό και με μιαν απίστευτη προχειρότητα) σαν εργαλείο για την κατάργηση οργανικών θέσεων και την παραγωγή «υπεράριθμων» εκπαιδευτικών, που στη συνέχεια θα τεθούν σε διαθεσιμότητα.
            Βασικά σημεία μιας τέτοιας λογικής, που μπορούν να αναφερθούν παραδειγματικά μεταξύ άλλων, είναι η κατάργηση της Τεχνολογίας στο Γυμνάσιο, η υποβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας, η κατάργηση του τομέα Πληροφορικής και η εισαγωγή της μαθητείας στο πρόγραμμα σπουδών του Επαγγελματικού Λυκείου.
            Τέλος, στην ενίσχυση του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του Λυκείου θα συμβάλουν τόσο η πρόβλεψη για την επιλογή θεμάτων των ενδοσχολικών εξετάσεων από κεντρική «τράπεζα» όσο και ο υπολογισμός των βαθμών όλων των τάξεων του Λυκείου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.


Θέμης Κοτσιφάκης
Πρόεδρος ΟΛΜΕ

2/8/13