Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2019

ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
(το 2ο από σειρά άρθρων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση)
του Θέμη Κοτσιφάκη,
εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου
Στο 1ο από την σειρά των άρθρων μου για τα Επαγγελματικά Λύκεια αναφερόμουν στην αύξηση του μαθητικού δυναμικού μεταξύ των σχολικών ετών 2016-17 και 2019-20. Η σύγκριση αυτή είχε το νόημα να δείξω την εξέλιξή του, από το κομβικό  κατά τη γνώμη μου έτος 2016-17, οπότε και εφαρμόζεται πλήρως η νέα δομή των Επαγγελματικών Λυκείων, μέχρι τη φετινή χρονιά.
Ποια είναι όμως αυτή η νέα δομή;
Με τον νόμο 4386/16 τα ΕΠΑ.Λ. έχουν πλέον την ακόλουθη δομή: Α΄ τάξη με ενιαίο πρόγραμμα, Β΄ τάξη με διαχωρισμό των αντικειμένων σε 9 επιστημονικούς- επαγγελματικούς τομείς, ενώ στη Γ΄ τάξη γίνεται διαχωρισμός σε ειδικότητες (35 στο  σύνολο των τομέων) και ακολουθεί μετά την αποφοίτηση ο νέος θεσμός, το μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας.  Με τη δομή αυτή και τα νέα προγράμματα σπουδών εξασφαλίζεται στους μαθητές και στις μαθήτριες η παροχή τόσο στέρεων γενικών γνώσεων όσο και τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, ενώ αποφεύγεται με αυτό τον τόπο η πρόωρη ειδίκευση, η οποία έρχεται σταδιακά στην τελευταία τάξη.
Με την ολοκλήρωση του δευτεροβάθμιου κύκλου σπουδών του ΕΠΑΛ παρέχεται στους αποφοίτους απολυτήριο λυκείου και επαγγελματικό πτυχίο επιπέδου 4 σε συγκεκριμένη ειδικότητα, που τους οδηγεί στην αγορά εργασίας ή σε μια σειρά επιλογές σπουδών (μαθητεία, ΑΕΙ, ΙΕΚ, 2ετή), διευρυμένων σε σχέση με πριν το 2015. Επίσης, όπως όλοι γνωρίζουν, στη νέα δομή των ΕΠΑ.Λ. προστέθηκαν και οι τομείς Υγείας-Πρόνοιας-Ευεξίας και Εφαρμοσμένων Τεχνών, που είχαν καταργηθεί το 2013 από την κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, ενώ ταυτόχρονα είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα οι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων ειδικοτήτων (επί Υπουργού Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλου και Διοικητικής Μεταρρύθμισης Κ. Μητσοτάκη, για να μην ξεχνιόμαστε…)
             Οι τομείς στα Επαγγελματικά Λύκεια είναι εννέα (9), από το 2016. Το μαθητικό δυναμικό σε αυτούς παρουσιάζει αυξομειώσεις, που έχουν να κάνουν:
-          με τη δυναμική που αναπτύσσουν τα αντίστοιχα επαγγέλματα στην αγορά εργασίας αλλά και την επίπτωση της οικονομικής κρίσης σε αυτά κατά τα τελευταία χρόνια,
-          με τις υπάρχουσες υποδομές των ΕΠΑ.Λ. και των Εργαστηριακών Κέντρων,
-          με το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό ειδικοτήτων και τις αναθέσεις μαθημάτων της κάθε ειδικότητας και
-          με τις επιλογές των μαθητών και μαθητριών που φοιτούν σε αυτά.
Το μαθητικό δυναμικό στους τομείς των ΕΠΑ.Λ.
Η κατανομή των μαθητών/-τριών στα Επαγγελματικά Λύκεια τη σχολική χρονιά 2019-20 δείχνει ότι οι τομείς «Υγείας-Πρόνοιας-Ευεξίας» και «Μηχανολογικός» διαθέτουν πάνω από το 50% του μαθητικού δυναμικού τους. Πιο συγκεκριμένα, σπουδάζουν 21.260 μαθητές/-τριες στον πρώτο και 17.575 στο δεύτερο τομέα. Ακολουθούν οι υπόλοιποι τομείς, με μεσαίο ή μικρότερο αριθμό μαθητών/-τριών. Όλοι όμως διαθέτουν εξίσου σημαντικές ειδικότητες και είναι σαφές πως δεν εξαρτάται η σπουδαιότητά τους μόνο από το μαθητικό δυναμικό τους (βλ. πίνακα 1 και διάγραμμα 1).

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2019

Οι θετικές μεταρρυθμίσεις στα επαγγελματικά λύκεια, ΕΦΣΥΝ 25/11/19

Οι θετικές μεταρρυθμίσεις στα επαγγελματικά λύκεια

Κοτσιφάκης Θέμης,
εκπαιδευτικός, πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ

Με το άρθρο του με τίτλο «Εκπόρνευση της εκπαίδευσης», ο Χ. Κάτσικας (ΕΦΣΥΝ 5/11/19) αναφέρεται με απαξιωτικό τρόπο στα Επαγγελματικά Λύκεια και στο σημαντικό εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο που συντελείται αλλά και στις καινοτόμες αλλαγές που προωθήθηκαν τα τελευταία χρόνια σε αυτά.
Να υπενθυμίσουμε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας  ήταν πολλά χρόνια απαξιωμένη και υποχρηματοδοτούμενη. Οι μεταρρυθμίσεις των 20 τελευταίων χρόνων  την αντιμετώπισαν ως εκπαίδευση δεύτερης επιλογής και έγινε προσπάθεια να περιοριστεί σε εκμάθηση αποσπασματικών πρακτικών δεξιοτήτων και να μετατραπεί σε πρόωρη φθηνή κατάρτιση.
Το τελειωτικό κτύπημα στα ΕΠΑΛ το έδωσε η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ το 2013 με την κατάργηση 15 σημαντικών ειδικοτήτων, στις οποίες σπούδαζαν πάνω από 20.000 μαθητές/μαθήτριες, το κλείσιμο 102 σχολικών μονάδων και τη διαθεσιμότητα - απόλυση 2.500 εκπαιδευτικών ειδικοτήτων.
 Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αφού επανέφερε τους εκπαιδευτικούς στα σχολεία και επαναλειτούργησε όλους τους τομείς και τις ειδικότητες που είχαν καταργηθεί, αποκαθιστώντας σε όφελος του δημόσιου σχολείου τη «βαθιά πληγή» των ΕΠΑΛ, εργάστηκε συστηματικά για την ουσιαστική βελτίωση και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού περιεχομένου των Επαγγελματικών Λυκείων. Έλαβε όλα εκείνα τα μέτρα που απαιτούνται για να είναι το ΕΠΑΛ ένα ισότιμο, στην πράξη και στην ουσία, Λύκειο με το Γενικό, αναγνωρίζοντας  και ενισχύοντας ιδιαίτερα τον σημαντικό κοινωνικό τους ρόλο.

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2019

ΤΟ ΝΕΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΟΥ



(το 1ο από σειρά άρθρων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση)
του Θέμη Κοτσιφάκη,
εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου
Οι σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν την τετραετία 2015-19 στην επαγγελματική εκπαίδευση, καθιέρωσαν ένα νέο δυναμικό τύπο Επαγγελματικού Λυκείου, ως μοναδικό πυλώνα παροχής δημόσιας δευτεροβάθμιας τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας.
Οι μεταρρυθμίσεις είχαν διπλή στόχευση: τη διεύρυνση της παρεχόμενης γενικής παιδείας και των γενικών επιστημονικών και τεχνολογικών γνώσεων σε κάθε τομέα, αλλά και τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών και εργασιακών προοπτικών των αποφοίτων τους. Αυτό κατέστη δυνατό, αφενός αλλάζοντας τη δομή του ΕΠΑ.Λ. προχωρώντας σταδιακά (από τάξη σε τάξη) από τη γενικότερη γνώση προς την εξιδεικευμένη, αποφεύγοντας έτσι την πρόωρη ειδίκευση και δημιουργώντας ένα πιο στιβαρό εκπαιδευτικό υπόβαθρο για το προφίλ του απόφοιτου και αφετέρου  δημιουργώντας για τους αποφοίτους το θεσμό της μαθητείας αλλά και τα 2ετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ – παράλληλα με το άνοιγμα της δυνατότητας πρόσβασής τους στα Πανεπιστήμια από 5% έως 10% των θέσεων.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις άρχισαν σιγά – σιγά να αποδίδουν χειροπιαστά αποτελέσματα. Τα πρώτα δείγματα της αλλαγής της εικόνας καταγράφονται στη σημαντική αύξηση του μαθητικού δυναμικού των Επαγγελματικών Λυκείων.

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019

ΣΥΝΕ ΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ 26-10-19

Για την επιχειρούμενη από την κυβέρνηση διάλυση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, τις επικείμενες αλλαγές, όπως η εξίσωση των κολεγίων με τα δημόσια πανεπιστήμια που φέρει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, την κατεδάφιση όλων των βαθμίδων του δημόσιου σχολείου και την απαξίωση των εκπαιδευτικών, ενόψει και της συνάντησης την Τρίτη 29 Οκτωβρίου του Τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη με την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλούν στο Κόκκινο και τη Ντίνα Μπατζιά, ο Γιώργος Αγγελόπουλος πρώην γγ του Υπουργείου Παιδείας, Θέμης Κοτσιφάκης συντονιστής Τμ. Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ και η Μαρία Σπανού Εκπρόσωπος της Ένωσης Νηπιαγωγών.
ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2019

ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ: ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Θ΄ ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
ΙΗ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΜΒ΄
Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2019

Σειρά έχει η πρώτη επίκαιρη ερώτηση με αριθμό 127/22-10-2019 του δευτέρου κύκλου της Βουλευτού Ιωαννίνων του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Μερόπης Τζούφη προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, με θέμα: «Προβλήματα με την υλοποίηση του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ»».
Κυρία συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΜΕΡΟΠΗ ΤΖΟΥΦΗ: Ευχαριστώ.
Ας μιλήσουμε, λοιπόν, γι’ αυτό το πρόγραμμα που είναι συγχρηματοδοτούμενο, το οποίο εφαρμόστηκε την πρώτη σχολική χρονιά το 2017-2018 πιλοτικά και πέρυσι επεκτάθηκε στο σύνολο των ΕΠΑΛ της χώρας, συναντώντας την αποδοχή και τη στήριξη όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Επίσης, προβλήθηκε ως καλή πρακτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το CEDEFOP.
Αυτό, λοιπόν, το πρόγραμμα είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί στοχεύει στη στήριξη των μαθητών και των μαθητριών κατά τη μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση, την ενίσχυση των βασικών δεξιοτήτων, την ενδυνάμωση του κοινωνικού ρόλου του σχολείου και την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής.
Και, εν συντομία, περιλαμβάνει εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία, στελέχωση με ψυχολόγους –ακούμε τα γεγονότα που γίνονται στα σχολεία καθημερινά- ενεργοποίηση του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, δημιουργία χρηματοδοτούμενων σχεδίων δράσης, εξοπλισμό των ΕΠΑΛ με υποδομές τηλεδιάσκεψης και επιμόρφωση εκπαιδευτικών και ψυχολόγων.
Παρότι, λοιπόν, η συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο ως το 2023 έχει εξασφαλιστεί και έχει ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη συνέχιση του προγράμματος, το Υπουργείο Παιδείας έχει σημαντικά καθυστερήσει στις απαραίτητες κινήσεις για την εφαρμογή του στο τρέχον σχολικό έτος.