Τρίτη 28 Απριλίου 2020

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ -ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑΛ;


ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ  ΕΤΟΥΣ -ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑΛ;

του Θέμη Κοτσιφάκη
Εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου,
πρώην προέδρου της ΟΛΜΕ

Ο νομοθέτης είναι πονηρός, αλλά του ξεφεύγουν και καμιά φορά διατυπώσεις που αποκαλύπτουν  για το τι προετοιμάζεται με το επόμενο νομοσχέδιο.
Και το επόμενο νομοσχέδιο για την παιδεία, όπως ήδη έχει εξαγγελθεί από την Υπουργό, θα είναι για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Στο νομοσχέδιο όμως που έχει καταθέσει το Υπουργείο στο άρθρο 52, τροποποιείται η παρ. 2 του ν. 4186/13, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει μέχρι σήμερα από τις νομοθετικές παρεμβάσεις της περιόδου 2015-19.
Ας δούμε όμως σε αντιπαράθεση την ισχύουσα και την προτεινόμενη διάταξη.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ (Ν.4186/13 ΑΡ. 7)
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ αρ.52
Παρ. 1: Το Επαγγελματικό Λύκειο προσφέρει δύο κύκλους σπουδών ως εξής:  α. το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών», που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και β. το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Παρ. 1: ΔΕΝ τροποποιείται προς το παρόν
Παρ. 2: Στο «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις. Στην Α’ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου ή άλλου ισότιμου τίτλου, καθώς και οι κάτοχοι πτυχίου κατώτερης τεχνικής ή επαγγελματικής σχολής ή άλλου ισότιμου τίτλου. Στη Β’ τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από την Α΄ τάξη του Γενικού ή του Επαγγελματικού Λυκείου, καθώς και απόφοιτοι Γενικού Λυκείου για την απόκτηση πτυχίου. Στη Γ΄τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από τη Β΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου. Οι προαγόμενοι από την Α΄ Τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου δικαιούνται να εγγραφούν στη Β΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου. Απόφοιτοι ΕΠΑΛ του παρόντος νόμου δύνανται να εγγράφονται: α) στη Β΄ τάξη σε άλλο τομέα από τον οποίο αποφοίτησαν ή β) στη Γ΄ τάξη σε άλλη ειδικότητα του ίδιου τομέα από τον οποίο αποφοίτησαν. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι αντιστοιχίες και οι εγγραφές των αποφοίτων και των μαθητών προηγούμενων τύπων σχολικών μονάδων Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕΛ, ΕΠΛ, ΕΠΑΣ, ΤΕΣ, ΕΠΑ.Λ. ν. 3475/2006 και ΕΠΑ.Λ. ν. 4186/2013).
Η παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4186/2013 (Α’ 193) αντικαθίσταται ως εξής: Στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι Α’, Β’ και Γ’ τάξεις. Στην Α΄ τάξη εγγράφονται, χωρίς εξετάσεις, οι κάτοχοι απολυτηρίου γυμνασίου ή ισότιμου τίτλου έως δεκαεπτά (17) ετών. Στη Β’ τάξη εγγράφονται ή μετεγγράφονται αντιστοίχως οι προαγόμενοι από την Α’ τάξη του Γενικού ή του Επαγγελματικού Λυκείου καθώς και οι μαθητές της Β’ τάξης του Γενικού Λυκείου έως δεκαεπτά (17) ετών. Στη Γ΄ τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από τη Β΄ τάξη του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου. Οι προαγόμενοι από την Α΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου δικαιούνται να μετεγγραφούν στη Β’ τάξη του Γενικού Λυκείου. 

Εκτός από την επιβολή ηλικιακών, θεσμικών και κοινωνικών – ταξικών κριτηρίων αποκλεισμού των νέων από τις εγγραφές, με την ολική αντικατάσταση της παρ. 2 του αρ, 7 του ν.4186 και για το οποία έχουμε μιλήσει αναλυτικά και καταγγείλει ότι θα οδηγήσουν στη συρρίκνωση των ημερησίων ΕΠΑΛ, παρατηρούμε μια σημαντική αλλαγή στην αρχής 2ης παραγράφου του άρθρου 7 και στην αντικατάστασή της  όπως προβλέπεται από το άρθρο 52 στο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα καταργείται η υπάρχουσα αναφορά που λέει ότι: «στο Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών  στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις», και αντικαθίσταται από τη διατύπωση: «στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι Α’, Β’ και Γ’ τάξεις»
Αυτό μας οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι τα ΕΠΑΛ πλέον δεν θα έχουν δύο κύκλους σπουδών, άρα ο δεύτερος κύκλος που λειτουργεί σήμερα δηλ. «το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα» όπως λέει ο ισχύον νόμος, απλά δεν θα ανήκει θεσμικά στα ΕΠΑΛ. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα πάψει να υφίσταται αυτό το έτος και η μαθητεία θα ξεκοπεί από τα Επαγγελματικά Λύκεια.  Ίσως για αυτό το λόγο ήδη η μαθητεία έχει αποσπαστεί από τη φυσική της θέση στη Διεύθυνση Σπουδών και έχει ενταχθεί στη Γενική Γραμματεία ΕΕΚ και Δια βίου Μάθησης στο Υπουργείο Παιδείας.
Άλλωστε η σημερινή κυβέρνηση θέλει να αναπτύξει τις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης (ΣΕΚ) μετά το γυμνάσιο που θα προσφέρουν πρόωρη και φτηνή κατάρτιση αλλά και μαθητεία ανηλίκων. Οι ΣΕΚ θα μπορούν να ιδρύονται από οποιοδήποτε υπουργείο αλλά και ιδιωτικό φορέα, επιμελητήρια, εργοδοτικούς φορείς (ΣΕΒ, ΣΕΤΤΕ κ.ά.), ιδιωτικά ΙΕΚ, ΚΒΔΜ κ.λπ.
Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι υπάρχει σχέδιο, από διάφορους εργοδοτικούς φορείς αλλά και το Ελληνο-Γερμανικό επιμελητήριο, που έχει υιοθετηθεί από τη σημερινή κυβέρνηση, να αναλάβουν οι ιδιώτες όλη τη διαχείριση του θεσμού της μαθητείας, ακόμα και τις εξετάσεις πιστοποίησης. Ακόμα και το μάθημα που σήμερα γίνεται στο σχολείο να το αναλάβουν τα δικά τους ΚΕΚ. Σε αυτό το σχέδιο αντιστάθηκε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Αλλά είναι πολλά τα λεφτά από το ΕΣΠΑ, για να τα αφήσουν να πηγαίνουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα  και όχι στις τσέπες τους.
Το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας των ΕΠΑΛ πέτυχε γιατί το αγκάλιασαν και το στήριξαν οι εκπαιδευτικοί που βάζουν πλάτη από το 2017 μέχρι σήμερα, μαζί με όλες τις δομές του ΥΠΑΙΘ (τμήμα μαθητείας της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Επιτελική δομή ΕΣΠΑ, υπεύθυνους μαθητείας στις ΠΔΕ και τις ΔΔΕ και βέβαια την προηγούμενη πολιτική ηγεσία που χάραξε αυτή την πολιτική). Το στήριξαν με ενθουσιασμό οι απόφοιτοι γιατί βλέπουν σε αυτό τη βελτίωση των προσόντων τους και της εργασιακής τους προοπτικής. Ο θεσμός αυτός  πέτυχε γιατί συνέδεσε το σχολείο με την τοπική κοινωνία και την οικονομία. Πέτυχε γιατί έδωσε πλήρη εργασιακά δικαιώματα στους μαθητευόμενους. Πέτυχε γιατί έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς και συνολικά στο σύστημα της επαγγελματικής εκπαίδευσης να αποκτήσει μια σταθερή σχέση με τις εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας και της εργασίας. Πέτυχε γιατί έδωσε την ευκαιρία στα ΕΠΑΛ να αναγνωριστούν ευρύτερα από τον κόσμο της εργασίας για το έργο τους. Πέτυχε γιατί συμβάλει στο να αλλάξει θετικά η αντίληψη της κοινωνίας για τα «παιδιά των ΕΠΑΛ» και αυτό κάνει εμάς τους εκπαιδευτικούς περήφανους.
Όλα αυτά όμως αλλάζουν και καταστρέφονται αν η μαθητεία ξεκοπεί θεσμικά από τα ΕΠΑ.Λ. Αν έχω άδικο γι΄ αυτή την προοπτική, ας με διαψεύσουν στην πράξη οι αρμόδιοι. Ας αποσύρουν το σχετικό άρθρο που προβλέπει αυτή τη «μικρή και ανεπαίσθητη» αλλαγή που το προμηνύει και το προετοιμάζει νομοθετικά.
Βέβαια, και για αυτό το λόγο, η συνολική και οριστική απόσυρση αυτού του νομοσχέδιου που είναι γεμάτο από αντιεκπαιδευτικές διατάξεις για όλες τις βαθμίδες είναι η μόνη λύση.

Αθήνα, 28/4/2020

Υ.Γ. Αλήθεια κυρία Υπουργέ γιατί δεν έγιναν φέτος οι εξετάσεις πιστοποίησης των περσινών αποφοίτων; Γιατί δεν προσλήφθηκαν έγκαιρα οι απαιτούμενοι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και κουτσουρεύτηκαν τα τμήματα τη φετινή χρονιά ενώ οι θέσεις μαθητείας ήταν περισσότερες; Γιατί ακυρώθηκαν όλες οι διαδικασίες προβολής του θεσμού της μαθητείας αλλά και σε συνολικά των ΕΠΑΛ τη φετινή χρονιά (δεν έγιναν εκθέσεις π.χ. στο ΜΕΤΡΟ Συντάγματος, δεν προβλήθηκαν έτοιμα spots κ.λπ.); Δεν είναι και αυτά αρνητικά σημάδια ότι η μαθητεία των ΕΠΑΛ όπως την γνωρίσαμε τα τελευταία χρόνια, αλλά και συνολικά τα ΕΠΑΛ είναι ήδη στα αζήτητα της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ; Η αποδόμηση ενός ακόμη δημόσιου θεσμού άρχισε, οι ιδιώτες «σκόιλ και μέτζης» ανάβουν τις μηχανές ήδη.


Κυριακή 26 Απριλίου 2020

ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ


ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ
(μια μικρή – σε μέγεθος - ρύθμιση με μεγάλες εκπαιδευτικές και κοινωνικές συνέπειες)
του Θέμη Κοτσιφάκη
Εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου,
πρώην προέδρου της ΟΛΜΕ

Με ένα συντριπτικό, ύπουλο - «κάτω από τη μέση»,  χτύπημα στα Επαγγελματικά Λύκεια, αλλά κυρίως στο αναφαίρετο δημοκρατικό δικαίωμα των νέων να σπουδάζουν στο δημόσιο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα την ειδικότητα που επιλέγουν, αποτελούν οι διατάξεις των άρθρων 51 και 52 του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας. Νομοσχέδιο που κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας για να επιβεβαιωθεί, και με αυτή την ενέργεια, ότι την κυβέρνηση την ενδιαφέρει να περάσει αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις τώρα, όπου η εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) αλλά και η κοινωνία ολόκληρη είναι σε καραντίνα.
Με τα άρθρα αυτά τίθενται ηλικιακοί, κοινωνικοί-ταξικοί αλλά και  θεσμικοί φραγμοί-«κόφτες» στις εγγραφές των μαθητών και των μαθητριών στα ΕΠΑ.Λ.
Ηλικιακοί φραγμοί γιατί σύμφωνα με το νομοσχέδιο στην Α΄ και τη Β΄ τάξη εγγράφονται ή μετεγγράφονται οι μαθητές και οι μαθήτριες μέχρι 17 ετών. Στην πράξη δε αυτό το ηλικιακό όριο για τις εγγραφές -μετεγγραφές και στη Β΄ τάξη,  μειώνει ακόμα περισσότερο το πραγματικό όριο στην Α΄ τάξη στα 16 χρόνια! Απλά γιατί ένας μαθητής ή μαθήτρια που εγγραφεί στην Α΄ τάξη στα 17 του χρόνια, όταν θα πρέπει  να φοιτήσει στη Β΄ τάξη θα είναι ήδη 18 χρονών, ή και μεγαλύτερος αν για κάποιο λόγο εγκαταλείψει προσωρινά το σχολείο ή ακόμα αν δεν περάσει την Α΄ τάξη και πρέπει να την επαναλάβει. Να επισημάνουμε εδώ το γεγονός ότι η προαγωγή από την Α΄ τάξη στο Λύκειο δυσκολεύει δραματικά κυρίως λόγω τράπεζας θεμάτων.
Θεσμικοί φραγμοί γιατί καταργείται:
α) η δυνατότητα των αποφοίτων Γενικών Λυκείων που δεν συνεχίζουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας ή και να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για  τη συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.,
 β) η δυνατότητα των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον ίδιο τομέα (εγγραφόμενοι στη Γ΄ τάξη) ή σε άλλο τομέα (εγγραφόμενοι στη Β΄ τάξη) και
γ) η δυνατότητα αποφοίτων παλαιών τύπων Επαγγελματικών Λυκείων ή Σχολών (ΤΕΕ, ΤΕΣ, ΤΕΛ, ΕΠΑΛ προηγούμενων νόμων) να εγγραφούν στη Β΄ τάξη για να αποκτήσουν απολυτήριο Λυκείου (όσοι δεν το είχαν) αλλά και πτυχίο κάποιας νέας ειδικότητας που ενδεχομένως να επέλεγαν ή και να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για  τη συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
Κοινωνικοί και ταξικοί φραγμοί γιατί είναι γνωστό ότι τα Επαγγελματικά Λύκεια, πέρα από την αυτονόητη εκπαιδευτική και επαγγελματική προετοιμασία των μαθητών τους,  διαδραματίζουν και ένα σοβαρό κοινωνικό ρόλο επανένταξης μαθητών που εγκατέλειψαν το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα για λόγους οικονομικούς, οικογενειακούς, ψυχοκοινωνικούς. Τον ιδιαίτερο αυτό κοινωνικό ρόλο των ΕΠΑ.Λ. ήρθε να τονίσει και να ενισχύσει η μεταρρύθμιση πού αναπτύχθηκε από το 2015 μέχρι το 2019. Ιδιαίτερα δε ενισχύθηκε αυτός ο ρόλος με το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», το οποίο παρεμπιπτόντως κακοποιήθηκε στην φετινή του εφαρμογή από τη νέα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.
Γιατί όμως ισχυριζόμαστε ότι αυτές οι διατάξεις επιφέρουν συντριπτικό πλήγμα στη λειτουργία των ΕΠΑ.Λ.;
 Αν δούμε τα στοιχεία του μαθητικού δυναμικού θα διαπιστώσουμε ότι ο αριθμός των μαθητών/-τριών που σπουδάζουν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.  με ηλικία πάνω από 17 χρονών είναι αρκετά υψηλός και φτάνει, ανάλογα τη σχολική χρονιά, ακόμα και το 1/3 του συνολικού μαθητικού πληθυσμού. Επικαλούμαι για αυτό, τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του σχολικού έτους 2017-18,  στα οποία καταγράφεται ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες των ημερησίων ΕΠΑ.Λ. που είχαν γεννηθεί τα έτη 1999 και πριν, άρα είχαν ήδη ξεπεράσει τα 17 χρόνια το 2017 ήταν 18.391 και στις τρεις τάξεις, όταν τη σχολική αυτή χρονιά στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. φοιτούσαν 67.019 μαθητές/-τριες, δηλ. το 27,4 % του μαθητικού πληθυσμού.
Προφανώς αυτός ο αριθμός δεν είναι σταθερός, κυμαίνεται από χρονιά σε χρονιά, αλλά δεν παύει σε κάθε περίπτωση να είναι πάρα πολύ σημαντικός.
Τι σημαίνει επιπλέον αυτή η διάταξη για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς;
Θα σημάνει:
1.       Κλείσιμο των σχολείων, των οποίων το μαθητικό δυναμικό είναι στην  συντριπτική του πλειοψηφία πάνω από τα 17 έτη, όπως τα απογευματινά ημερήσια ΕΠΑ.Λ. (πάνω από το 90% ενήλικες).
2.       Συρρίκνωση σχολείων που θα προέλθει από το σταμάτημα λειτουργίας τομέων και ειδικοτήτων σε αρκετά ημερήσια πρωινά ΕΠΑ.Λ., λόγω της μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου μαθητικού πληθυσμού, γεγονός που θα οδηγήσει σε συνενώσεις σχολείων ή και σε κλείσιμο των μικρότερων.
3.       Επιπτώσεις στους εκπαιδευτικούς (κατάργηση οργανικών θέσεων, υπεραριθμίες και στο βάθος διαθεσιμότητες ξανά!!).
Και πού θα μπορέσουν  να σπουδάσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες;
Υπάρχουν και τα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. λένε κάποιοι. Δεν γνωρίζουν (;) βέβαια, αυτοί που το προτείνουν, την πραγματικότητα. Τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ., (τα οποία επίσης επιτελούν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο και έχουν σχεδόν διπλασιάσει τους μαθητές τους τα τελευταία χρόνια), είναι σαφώς πιο λίγα από τα ημερήσια, (76 ΕΠΑ.Λ. στο σύνολο των 399 που λειτουργούν στη χώρα μας είναι εσπερινά δηλ. μόλις το 19%), δεν καλύπτουν όλες τις ειδικότητες ανά περιοχή και άρα δεν μπορούν να καλύψουν την ζήτηση. Στους περισσότερους δε νομούς, πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης, υπάρχει μόνο ένα εσπερινό ΕΠΑ.Λ., το οποίο δεν έχει τη δυνατότητα να διαθέτει όλες τις ειδικότητες που έχουν και τα αντίστοιχα ημερήσια στην περιοχή. Σε πολλούς νομούς επίσης το εσπερινό ΕΠΑΛ λειτουργεί στην πρωτεύουσά του, γεγονός που καθιστά δυσχερή τη μετάβαση των μαθητών, ιδιαίτερα στους νομούς της περιφέρειας όπου δεν υπάρχουν συγκοινωνίες την ώρα που λήγουν τα μαθήματα (10.30 -11.00 το βράδυ).
Υπάρχουν βέβαια και ολόκληρες περιοχές, όπως νησιά και απομακρυσμένες περιοχές που δεν υπάρχουν καθόλου εσπερινά ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα: 11 νομοί και 22 νησιά (που δεν ανήκουν σε αυτούς τους νομούς) της χώρας, στα οποία υπάρχει σήμερα ημερήσιο ΕΠΑ.Λ., δεν έχουν καθόλου εσπερινό ΕΠΑΛ!!
Μετά από όλα τα παραπάνω νομίζω ότι τίθεται ουσιαστικά ζήτημα παραβίασης της συνταγματικής υποχρέωσης της Πολιτείας για παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης.
Άρα είναι σαφές που θέλει να οδηγήσει το Υπουργείο Παιδείας τους μαθητές:
α) τους απόφοιτους γυμνασίου: στη μεταγυμνασιακή πρόωρη κατάρτιση και την ανήλικη μαθητεία, γι΄αυτό σχεδιάζει να επαναλειτουργήσει τέτοιες σχολές (ΣΕΚ) μετά το γυμνάσιο. Η καθιέρωση τράπεζας θεμάτων στο λύκειο εκεί επιδιώκει να οδηγήσει ένα μέρος του μαθητικού πληθυσμού. Στους ιδιώτες, σε αυτούς που διδάσκουν το «Σκόιλ ελικικού» και «Μέτζη του νεόκτη», επιφυλάσσει επίσης ένα δωράκι,  μια νέα «πελατεία» μιας και όπως ήδη εξαγγελθεί, ΣΕΚ θα μπορούν να ιδρύουν όλοι οι ιδιωτικοί φορείς (ιδιωτικά ΙΕΚ, ΚΔΒΜ κ.ά.) ακόμα και τα επιμελητήρια, ο ΣΕΒ και άλλοι εργοδοτικοί φορείς κ.λπ.,
β) τους απόφοιτους λυκείου: στα Ιδιωτικά ΙΕΚ τα οποία περιμένουν να αφαιμάξουν οικονομικά, όλους όσους αποκλείονται (με αυτό το νομοσχέδιο) από τη δυνατότητα να σπουδάσουν την ειδικότητα τους στο  κοντινότερό τους ΕΠΑ.Λ. Προφανώς δεν το σχεδιάζουν όλο αυτό από το Υπουργείο για να ενισχύσουν τα δημόσια ΙΕΚ. Ας μην έχει κανείς τέτοια αυταπάτη.
Διαβάζοντας τέλος την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, δεν μπορεί κανείς να μη σκεφτεί: «μα καλά για τόσο βλάκες μας περνάνε; Έχει κάποια επαφή με την πραγματικότητα των ΕΠΑ.Λ. ο συγγραφέας της, αλλά και η πολιτική ηγεσία που την υπογράφει;»
Μας λέει λοιπόν η έκθεση αυτή ότι «καθορίζεται μέγιστο ηλικιακό όριο για την εγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών!!» Αλήθεια μπορούν να μας δείξουν τις έρευνες που έχουν γίνει και καταλήγουν σε αυτό το συμπέρασμα; Τι λέει ο, λαλίστατος κατά τα άλλα, πρόεδρος του ΙΕΠ γι΄αυτό; Γιατί από την εκπαιδευτική εμπειρία όσων διδάσκουμε στα ΕΠΑ.Λ., είναι κοινός τόπος σε όλους μας, ότι οι ενήλικοι μαθητές και μαθήτριες στην πλειοψηφία τους έχουν συγκεκριμένους στόχους (εκπαιδευτικούς ή εργασιακούς) και συμβάλλουν θετικά στην εκπαιδευτική διαδικασία στην τάξη αλλά και εξισορροπητικά στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί συχνά έχουμε τους άτυπους «συνεργάτες» μας στο καθημερινό μας έργο.
Η δεύτερη όμως φράση στο ίδιο κείμενο αποτελεί μια κυνική ομολογία για τους στόχους του Υπουργείου: «Παράλληλα, επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή»!!!
Εδώ μας  τα είπατε όλα κυρία Υπουργέ. «Αποσυμφόρηση» η νέα μαγική λέξη για τη δεύτερη επιχείρηση διάλυσης των επαγγελματικών λυκείων, αφού η πρώτη προσπάθεια, το 2013, με τις διαθεσιμότητες-απολύσεις 2.500 εκπαιδευτικών (50 διαφορετικών ειδικοτήτων) και την κατάργηση 3 τομέων και 15 ειδικοτήτων από τα ΕΠΑ.Λ. και τις ΕΠΑ.Σ., τελικά δεν πέρασε.
Είμαστε λοιπόν, όλοι και όλες «διαθέσιμοι», για τις νέες μάχες υπεράσπισης της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά και γενικότερα του δημόσιου σχολείου που πλήττεται βάναυσα αυτό το νομοσχέδιο.      Το «ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ» το γνωρίζουμε πολύ καλά.
Αθήνα, 25/4/20

Πέμπτη 23 Απριλίου 2020

10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο


10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο
του Θέμη Κοτσιφάκη
εκπαιδευτικού, πρώην προέδρου ης ΟΛΜΕ
Μέσα στην πανδημία και ενώ το κύριο μέλημα όλων είναι πώς θα επανέλθουμε στην κανονικότητα του σχολείου, πώς θα αποκατασταθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, τι θα γίνει με την ύλη, τι θα γίνει στο σχολείο το Σεπτέμβριο, η κα Κεραμέως φαίνεται έχει άλλες ανησυχίες, άλλη ατζέντα. Βρήκε την κατάλληλη ώρα για να πλήξει το δημόσιο σχολείο. Φαίνεται να λειτουργεί όπως ο κλέφτης. Χτυπά την ώρα που λείπουν οι νοικοκυραίοι.
Με το νομοσχέδιο που εισάγει προς ψήφιση το Υπουργείο Παιδείας καταφέρνει 10+1 ισχυρά χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο:
1.       Αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο από 22 σε 26 (τι κι αν ακόμα συζητούμε για το πώς θα μειωθεί ο αριθμός τους λόγω της πανδημίας;).
2.       Αυστηροποιείται η  προαγωγή και απόλυση των μαθητών σε γυμνάσιο και λύκειο, δείχνοντας στους πιο αδύναμους την έξοδο από το σχολείο ή, το πολύ, μια φτηνή και πρόωρη κατάρτιση.
3.       Αυξάνεται πάλι ο  εξεταστικός φόρτος: περισσότερα μαθήματα στις τελικές εξετάσεις και τελικά λιγότερος χρόνος διδασκαλίας. Αυτό που μετράει την αξία του σχολείου για το ΥΠΑΙΘ είναι οι εξετάσεις και όχι τα μαθήματα.
4.       Επανέρχεται η τράπεζα θεμάτων στο γενικό λύκειο, η χαρά των φροντιστηρίων. Υπενθυμίζουμε τον εξαπλασιασμό των μεταξεταστέων και την κατά 15% αύξηση των φροντιστηρίων, στην πρώτη της εφαρμογή, το 2014.
5.       Αυξάνονται τα  πρότυπα σχολεία και θεσμοθετούνται περισσότερες εξετάσεις εισαγωγής και σκληρή αξιολόγηση. Αριστεία ίσον συνεχείς εξετάσεις, για το Υπουργείο.
6.       Θεσμοθετείται η εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων, ακόμα και με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, με στόχο την κατηγοριοποίησή τους.
7.       Επανέρχεται η κακόφημη τιμωρητική ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και συνδέεται με την επαγγελματική τους εξέλιξη, από τη σχολική χρονιά 2021-22.
8.     Επιφέρεται ένα βαρύ πλήγμα στα ημερήσια ΕΠΑΛ με την καθιέρωση ηλιακού ορίου - κόφτη τα 17 χρόνια στις εγγραφές, στερώντας από τους αποφοίτους Λυκείων τη δυνατότητα να αποκτήσουν ειδικότητα αλλά και αποκλείοντας την επανένταξη νέων στο εκπαιδευτικό σύστημα που το είχαν εγκαταλείψει, σε όφελος των ιδιωτικών ΙΕΚ  και των υπό ίδρυση Σχολών Κατάρτισης μετά το γυμνάσιο. Σημειώνουμε ότι πάνω από το 1/3 των μαθητών των ΕΠΑΛ είναι άνω των 17 ετών.
9.       Η διαγωγή των μαθητών-τριών θα αναγράφεται πάλι στα απολυτήρια για να ακολουθεί τον νέο και τη νέα σε όλη τους τη ζωή!
10.   Επανέρχονται οι εξαντλητικές πολυήμερες αποβολές για τους μαθητές και μαθήτριες, αντί να προάγεται η παιδαγωγική της πρόληψης.
11.   Τιμωρούνται με 2ετή και 3ετή αποκλεισμό οι αναπληρωτές και αναπληρώτριες που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία, ακόμα και αν αυτό τους ανατίθεται στην μέση της χρονιάς.
Προφανώς η κα Κεραμέως, το υπουργείο Παιδείας, η κυβέρνηση προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την απουσία των εκπαιδευτικών των μαθητών και των γονιών τους για να επιφέρουν αυτά τα πλήγματα στο δημόσιο σχολείο. Και δεν έχουν ακόμη εξαντλήσει το οπλοστάσιό τους. Σχεδιάζονται και έρχονται: η βάση του 10 και ο περιορισμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια, η ίδρυση μεταγυμνασιακών σχολών κατάρτισης, η κατάργηση των υποστηρικτικών δομών εκπαίδευσης και πολλά άλλα που έχουν ήδη εξαγγελθεί.
Ελπίζουμε ότι οι ζωντανές δυνάμεις της εκπαίδευσης δεν θα επιτρέψουν την επιστροφή στις μαύρες  εποχές του 2011-14 και την επιβολή «καραντίνα διαρκείας» στο δημόσιο σχολείο και τη δημοκρατία.
Αθήνα, 23/4/20


Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΔΥΝΑΜΙΚΟ


ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΔΥΝΑΜΙΚΟ
(το 3ο από σειρά άρθρων για την Eπαγγελματική Eκπαίδευση και Kατάρτιση)
του Θέμη Κοτσιφάκη,
εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου

Στα δύο πρώτα από τη σειρά των άρθρων μου για τα Επαγγελματικά Λύκεια αναφερόμουν στη νέα δομή τους, στην καθιέρωση των 9 τομέων και στην αύξηση του μαθητικού δυναμικού μεταξύ των σχολικών ετών 2016-17 και 2019-20.
Στο άρθρο αυτό θα μας απασχολήσουν οι 35 ειδικότητες της Γ΄ τάξης, που καθιερώθηκαν το 2016, και το μαθητικό δυναμικό τους ανάμεσα στα σχολικά έτη 2017-18 και 2019-20. Η σύγκριση αυτή γίνεται για να φανεί η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού από το κομβικό,  κατά τη γνώμη μου, έτος 2017-18, κατά το οποίο για πρώτη φορά αναπτύσσονται και οι 35 ειδικότητες στη Γ΄ τάξη και, επομένως, εφαρμόζεται πλήρως η νέα δομή των Επαγγελματικών Λυκείων, μέχρι τη φετινή χρονιά 2019-20.
Αξίζει να επισημάνουμε εδώ ότι το ΕΠΑΛ του ν.3475/06 παρείχε 18 ειδικότητες, το ΕΠΑΛ του ν.4186/13 παρείχε 22 και το ΕΠΑΛ του ν.4386/16 παρείχε 35 ειδικότητες, που είναι και οι περισσότερες που παρείχε ποτέ το Επαγγελματικό Λύκειο, σημειώνοντας μια αύξηση κατά 37% σε σχέση με το 2013 και 94% σε σχέση με το 2006.
Παρατηρώντας τα στοιχεία του μαθητικού δυναμικού που σπουδάζει στις 35 ειδικότητες, σε ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ, διαπιστώνουμε ότι οι πολυπληθέστερες είναι του Τεχνικού Οχημάτων, με 11,57% του συνολικού μαθητικού δυναμικού, του Βοηθού Νοσηλευτή, με 8,59%, του Υπαλλήλου Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών, με 8,01%, του Τεχνικού Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, με 7,91%, Εγκαταστάσεων και Δικτύων και Τεχνικού Εφαρμογών Πληροφορικής, με ποσοστό 7,49%. (ΠΙΝΑΚΑΣ 1).