Επαναλαμβάνεται έτσι με αυτό τον τρόπο η «παράδοση» του ΥΠΕΠΘ που θέλει πάντα την τελευταία στιγμή να ρυθμίζει ζητήματα που έχουν σχέση με την εκπαίδευση, ιδιαίτερα όταν αυτά αφορούν την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση (ΤΕΕ), δηλαδή το τμήμα εκείνο του εκπαιδευτικού μας συστήματος που με ιδιαίτερη απαξίωση αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις όλα τα χρόνια. Αλήθεια, τι έγιναν οι διακηρύξεις του πρώην Υπουργού Παιδείας κ. Στυλιανίδη, αλλά και της προκατόχου του κ. Γιαννάκου για «αναβάθμιση της ΤΕΕ» ή οι δεσμεύσεις ότι το ΥΠΕΠΘ δεν θα «αιφνιδιάσει τους μαθητές» σε ό,τι αφορά το σύστημα πρόσβασης;
Παρά τις κατά διαστήματα μεγαλόστομες διακηρύξεις για το «ενδιαφέρον» της πολιτείας και για την πρόθεση «αναβάθμισης» της ΤΕΕ, είναι σαφές ότι πρόκειται για συνειδητή υποβάθμιση.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ αρνήθηκε πριν 3 χρόνια, όταν ψηφιζόταν ο νόμος 3475, να συζητήσει τις ρεαλιστικές προτάσεις της ΟΛΜΕ για τη δομή και το περιεχόμενο της ΤΕΕ, όπως και για την πρόσβαση των αποφοίτων της σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ. Έρχεται τώρα με μεγάλη καθυστέρηση να ρυθμίσει ζητήματα που ήταν και τότε ζητούμενα. Δηλαδή, πως ήταν αναγκαίο να υπάρξει ένα μεταβατικό διάστημα όπου οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα είχαν το δικαίωμα συμμετοχής σε ειδικές εξετάσεις για πρόσβαση στον τεχνολογικό τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για ένα ποσοστό θέσεων που θα ήταν αναλογικό του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ.
Την ανάγκη πληροφόρησης των μαθητών αντιμετώπισε το ΥΠΕΠΘ με δελτία τύπου και εγκυκλίους που εξέδωσε με μεγάλη καθυστέρηση. Έπεισε έτσι και τον πλέον δύσπιστο πως το ενδιαφέρον του για τα παιδιά που σπουδάζουν στα ΕΠΑΛ είναι ανύπαρκτο. Άλλωστε αυτό είναι μια διαχρονική πολιτική στην επαγγελματική εκπαίδευση. Ας μη ξεχνάμε και την πολιτική Αρσένη στο θέμα αυτό…
Και τι έγινε, στην πραγματικότητα, τα τρία τελευταία χρόνια με τη μεταρρύθμιση της κ. Γιαννάκου στην ΤΕΕ; Η μείωση του μαθητικού δυναμικού είναι η μεγαλύτερη που παρατηρείται στην ΤΕΕ, τουλάχιστον της τελευταίας 15ετίας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΠΘ και της ΕΣΥΕ, οι μαθητές της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ το σχολικό έτος 2007-08 αποτελούσαν μόλις το 25,4% των μαθητών της Α΄ τάξης όλων των τύπων λυκείου, ενώ το 2005-06 (ΤΕΕ) το 29 %, το 1999-2000 (ΤΕΕ) το 42,3 % και το 1995-6 (ΤΕΛ-ΤΕΣ) το 29,7 %. Δεν γράφτηκε ούτε ένα καινούργιο βιβλίο, απλώς χρησιμοποιούνται βιβλία από τα πρώην ΤΕΕ, ΤΕΛ, ΕΠΛ και τα Γενικά Λύκεια. Δεν στηρίχθηκαν νέες υποδομές και εργαστήρια, ενώ καταργήθηκαν σχολεία, τομείς και ειδικότητες.
Η «μεταρρύθμιση» της Νέας Δημοκρατίας απορρύθμισε πλήρως τα σχολεία, έσπρωξε στην απόγνωση χιλιάδες μαθητές και τις οικογένειές τους και στην εργασιακή περιπλάνηση τους εκπαιδευτικούς. Καταπληκτική πολιτική, την οποία απαιτούσε η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να στηρίξουν τα συνδικαλιστικά όργανα των καθηγητών, η ΟΛΜΕ δηλαδή, για να μη χαρακτηριστούν «επαγγελματίες αρνητές του διαλόγου». Δυστυχώς, επιβεβαιώνεται πως στην παιδεία της χώρας μας οι υπουργοί Παιδείας φεύγουν, αλλά η καταστροφή που φέρνει η πολιτική τους σε αυτή μένει. Κι έτσι θα τους θυμόμαστε πάντα…
Επί της ουσίας, τώρα, των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου, έχει να παρατηρήσει κανείς τα παρακάτω: Ναι μεν είναι θετικό στοιχείο η καθιέρωση και εναλλακτικού τρόπου εισαγωγής στα ΑΤΕΙ μέσω των ειδικών εξετάσεων, αλλά παραμένει ο περιορισμός των επιλογών των σχολών στα ΑΤΕΙ, όπου θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές, ενώ, εφόσον δεν θα υπάρχει δέσμευση για την ύπαρξη αναλογικού ποσοστού θέσεων στα ΑΤΕΙ που να αντιστοιχεί στους φοιτούντες στα ΕΠΑΛ, θα επαναληφθούν οι αδυναμίες του συστήματος που ίσχυε για την πρόσβαση στα ΑΤΕΙ των αποφοίτων ΤΕΕ. Με αυτό τον τρόπο θα συνεχιστεί το απαράδεκτο φαινόμενο χιλιάδες απόφοιτοι των ΕΠΑΛ να μένουν εκτός των ΑΤΕΙ, ακόμα και αν συμπληρώνουν τη βαθμολογική βάση του «10», ενώ παράλληλα θα παραμένουν κενές θέσεις που αναλογούν σε αυτή την κατηγορία υποψηφίων και θα μεταφέρονται στις άλλες κατηγορίες. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία από τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων των αποφοίτων των ΤΕΕ για τα ΑΤΕΙ όλα τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, μόνο το 20-25% των αποφοίτων των ΤΕΕ που έδιναν πανελλαδικές εξετάσεις ή το 12%-15% των φοιτούντων στο Β΄κύκλο των ΤΕΕ προχωρούσε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δηλ. μόνο 1 στους 5 αποφοίτους (βλ. Σχετικό πίνακα για το 2008).
Οι προτάσεις που κατέθεσε η ΟΛΜΕ στη Βουλή δίνουν μιαν «ανάσα» στο σύστημα πρόσβασης και συμβάλλουν στο να μην αποκλείονται με αυτό τον απαράδεκτο τρόπο οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ.
Είναι, επίσης, αναγκαίο να καταργηθεί η βάση του «10», που τίθεται ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των αποφοίτων όλων των τύπων λυκείων. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει όχι μόνο να αφαιρεθεί η παρ. 3 του αρ. 7 του νομοσχεδίου αλλά και να καταργηθεί η αντίστοιχη διάταξη του ν. 3404/05, αρ. 13, που καθιέρωσε τη βάση του «10» στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Θα πρέπει, ακόμη, η νέα ηγεσία του ΥΠΕΠΘ να πάρει εκείνα τα μέτρα που άμεσα απαιτούνται για την ουσιαστική στήριξης της ΤΕΕ και έχει επανειλημμένα ζητήσει η ΟΛΜΕ, όπως: να δημιουργηθεί δημόσιο Μεταλυκειακό Έτος Ειδίκευσης, να καταργηθεί η διάταξη που απαγορεύει στους αποφοίτους Λυκείων να εγγράφονται στο ΕΠΑΛ για απόκτηση ειδικότητας, να υπαχθούν στο ΥΠΕΠΘ όλες οι σχολικές μονάδες που παρέχουν σήμερα δευτεροβάθμια τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ανήκουν σε άλλα υπουργεία (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας) κ.λπ.
ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΕΕ (ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΑ)
ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΣΕ ΑΕΙ-ΑΤΕΙ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2008
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΕΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΛΥΚΕΙΟ 73.180 55.711 76,13%
ΗΜ. ΛΥΚΕΙΟ 10% 18.668 8.588 46,00%
ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΛΥΚΕΙΟ - ΣΥΝΟΛΟ 91.848 64.299 70,01%
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΛΥΚΕΙΟ 2.179 361 16,57%
ΛΥΚΕΙΟ ΣΥΝΟΛΟ 94.027 64.660 68,77%
ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΤΕΕ 14.014 3.392 24,20%
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΤΕΕ 488 172 35,25%
ΤΕΕ ΣΥΝΟΛΟ 14.502 3.564 24,58%
ΣΥΝΟΛΟ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ 108.529 68.224 62,86%
ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΕΕ Β΄ ΚΥΚΛΟΥ (σύνολο) 28.500 3.564 12,51%
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ 122.527 68.224 55,68%
Πηγή: ΥΠΕΠΘ και ΕΣΥΕ (δελτία τύπου)
Επεξεργασία στοιχείων: Θ. ΚΟΤΣΙΦΑΚΗΣ
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΡΟΧΩΡΕΙ Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Με την υπογραφή του νέου Υπουργού προχωρεί το νομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ για την «… πρόσβαση αποφοίτων ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», που περιέχει και διατάξεις για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) στα σχολεία.
Με το άρθρο 21 του νομοσχεδίου, στα σχολεία που ανεγείρονται με το σύστημα των συμπράξεων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (ΣΔΙΤ) παραχωρούνται στους ιδιώτες για 25 χρόνια (στην διάρκεια των οποίων οι συμβάσεις που υπογράφονται υπερισχύουν των νόμων του κράτους!) όχι μόνο η μελέτη και η κατασκευή τους, αλλά και η «πάσης φύσεως συντήρηση, τεχνική και κάθε άλλη διαχείριση και διάθεση των κτιρίων, η φύλαξη, η ασφάλιση και η λειτουργία των κυλικείων των εν λόγω σχολικών μονάδων».
Σε συνδυασμό, μάλιστα, και με το άρθρο 36 του ν. 3699/08, που επιτρέπει την επέκταση του μέτρου των ενοικιαζόμενων εργαζόμενων και στα σχολεία, με την παραχώρηση της καθαριότητας σε ιδιωτικά συνεργεία, είναι βέβαιο πως η κυβερνητική πολιτική στον τομέα της παιδείας όχι μόνο δεν είναι tabula rasa, αλλά ουσιαστικά είναι tabula private, με κεντρική, δηλ., κατεύθυνση την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου αγαθού της παιδείας και την προώθηση μεσαιωνικών σχέσεων εργασίας.
Τι σχέση έχουν αυτά, κ. Σπηλιωτόπουλε, με το «σύγχρονο» «νεανικό» προφίλ σας και το «διάλογο» που υπόσχεσθε; Ακόμα και να πίστευε κανείς τις προθέσεις σας, η υπογραφή σας φαρδιά – πλατιά, κάτω από τέτοιες διατάξεις στο σχετικό νομοσχέδιο τις ακυρώνει.
ΘΕΜΗΣ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗΣ
ΓΓ ΟΛΜΕ
Δημοσιεύτηκε στην ΑΥΓΗ (Ιούνης, 2009)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου